+420 606 RADOST (723 678) info@zoot.cz

Ohlédnutí za Fashion Revolution

Ohlédnutí za Fashion Revolution

Před dvěma týdny 24. dubna jsme se připojili k celosvětové kampani Fashion Revolution Day, která připomínala “výročí” pádu textilní továrny Rana Plaza v Bangladéši. Hlavním poselstvím kampaně bylo připomenout co největšímu počtu spotřebitelů, že oblečení, které nosíme, neroste na stromech, ale prochází stovkami rukou předtím, než se dostane do našeho nákupního košíku. Oblečení se ten den všude po světě nosilo naruby a lidé sdíleli statitísíce fotografií na sociálních sítích s označením #insideout. I my jsme udělali toto symbolické gesto a sdíleli jsme s vámi co nosíme -  ale co dál? 

Dvacku za každou objednávku = 20 860 Kč do Bangladéše

Slíbili jsme, že za každou objednávku vytvořenou 24. dubna pošleme obětem neštěstí 20 Kč. Objednávek ten den bylo 1043 a my tedy pošleme 20 860 Kč, což je částka, kterou bangladéšský dělník vydělává 15 měsíců. Do oficiálního Fondu na odškodnění obětí, který spravuje Meznárodní organizace práce, by měly přispívat hlavně ty firmy, které v továrně Rana plaza šily své oblečení, dobrovolně přispět ale může kdokoliv. A protože i my jsme součástí oděvního průmyslu, díky vám, našim zákazníkům, přispíváme také.    

Zajímáme se

Díky zapojení do kampaně Fashion Revolution jsme se v ZOOTu intenzivně bavili o tom, co můžeme pro férovější módu udělat dál.  

Poslali jsme našim zahraničním dodavatelům a partnerům emaily s upozorněním na toto tragické výročí a s mnohými z nich jsme navázali diskusi o původu jejich/našeho zboží. Například zástupkyně jednoho z našich “bestsellerů”, značky Desigual, nám prozradily, že připravují vlastní set férových pracovních podmínek pro továrny ve všech zemích kde šijí. Podobné uvažování nám potvrdila i skandinávská značka Camilla Morch. Dialog uvnitř našeho dodavatelského řetězce vedeme dál a je pro nás poučný, konkrétní výsledky s vámi budeme průběžně sdílet. 

Třídíme značky a jdeme po krůčkách

Značek na ZOOTu máme přes 200 a na důkladné prověření původu všeho zboží bychom museli najmou celý tým lidí anebo rovnou Sherlocka Holmese - ale začali jsme. Prozatím jsme třeba zjistili, že máme více férových značek, než jsme si sami mysleli, jsou jimi: Armed Angels, Skunk Funk, Monkey Genes, Fatmoose, Happy Socks, Faguo, Palladium, KeepCup, Mombento, Cable and cotton, Bobble, Herschel, Closet, Cocorose London nebo Stanley&Stella. Podle stránky Free2work, kde můžete snadno zjistit, jak si vede vaše oblíbená značka podle různých kritérií pracovní etiky se nám také spíš ulevilo, naše značky patří většinou spíš k lepšímu průměru. 

ZOOT je především prodejce cizích značek, ale u veškerého zboží, které sami vyrábíme, dbáme na férové dodavatele a snažíme se mírnit dopad produkce na životní prostředí.

Od podzimu 2013 díky partnerské tiskárně OP Tiger spolupracuejme se sympatickou belgickou značkou Stanley&Stella, na kterou tiskneme všechny nápady, které znáte jako značky ZOOT Lokál a ZOOT Originál. Náš parťák z OP Tiger se byl v březnu podívat v továrně v Bangladéši, kde je přes 5000 továren a pouhých 5 z nich má certifikát FairWear - a právě odtamtud pocházejí naše trička. ZOOT DOBRO. používá kromě těchto i německé značky Continental a Earth positive (férový textil s nízkou uhlíkovou stopou) a začíná spolupracovat s chráněnými dílnami v Čechách - první z nich bude Český západ o.p.s.. 

Šíříme povědomí  

688 z vás si přečetlo kvíz s palčivými otázkami o textilním průmyslu (správné odpovědi najdete níže). Stovky z vás teď možná nosí Fashion Revolution placku, která čekala v našem balíčku 24. dubna a dál tak šíří povědomí o “11. září” módy. Komunikovali jsme s novináři, aby se o tématu co nejvíce psalo a jsme rádi, že se výročí události v továrně Rana Plaza nakonec dostalo na většinu hlavních zpravodajských serverů. 

Díky této jednodenní “bublině” vzniklo mnoho poučných článků a poučených spotřebitelů. Přečtěte si třeba rozhovor RESPEKTu s největším českým odborníkem na tuto tématiku Petrem Marešem z organizace NeZemi, poslechněte si záznam pořadu Modeschau ČRo Wave o Fashion Revolution, nebo se podívejte na krátký audiovizuální dokument od The Guardian, který vám prozradí, kolik si dělnice vydělala za dobu, co jste se na něj koukali. Zajímavé čtení přivezla i Kamila Boudová, ambasadorka české Fashion revolution, která byla ten den v Kodani na Fashion summitu, kde vystoupily zakladatelky Fashion revolution, mezi nimi Livia Firth (ano, manželka Colina Firtha). A život i móda teď jdou dál - jen je odpovědným lidem i zákazníkům snad o něco jasněnší, co všechno se za cedulkou na triku skrývá.

V ZOOTu rozhodně jsme idealisti. Ale nejsme naivní. Víme, že důležité změny v textilním průmyslu se nestanou ze dne na den, když se lidé ze Západu budou fotit v oblečení naruby. Někde se ale začít musí a myslíme si, že je vždycky lepší začít "něco" dělat než jen nečinně přihlížet. Vzít si triko naruby je jen symbolické gesto. Revoluce v přemýšlení o textilním průmyslu je ale fakt. Pomalu začíná a my jsme za to rádi. 

Pro další informace o kampani můžete sledovat oficiální českou stránku Fashion Revolution, kterou zaštiťuje server Fashionmap.cz, kampaň Ušili to na nás organizace NaZemi nebo profil našich "dobrých" aktivit DOBRO. 

Správné odpovědi kvízu: 1c Dháka, 2a Primark, 3b Uzbekistán, 4c bavlna, 5b více než 2000 litrů, 6b FairWear, 7c Clean Clothes Campaign, 8c oba dva, 9a NaZemi, 10b 1000-1500Kč 

Tipovací otázka: požárů v Bangladéši bylo mezi lety 2006 a 2011 234 podle publikace Clean Clothes Campaign o riskantních pracovištích. 

Máte tipy, jak vylepšit zodpovědnost ZOOTu? Napište na dobro@zoot.cz

Díky, že se zajímáte. 

Váš ZOOT 

 

Autor: 
Festival Jeden svět - upcyklace, kožichy a virtuální realita
Festival Jeden svět - upcyklace, kožichy a virtuální realita
 Měsíc březen přináší nejen jarní vítr do šatníku, ale také filmový festival Jeden svět. Od 7. března v osmi pražských kinech poběží 123 dokument
Fashionstory: Ráno poté
Fashionstory: Ráno poté
Potkali se na večírku a něco je k sobě přitáhlo a nepustilo. Toulali se spolu nocí až do svítání. On ji pozval na snídani, ona jeho ruku pod kabát. Ať to bylo j
Vévodovy recenze: Boty, které jen tak neprotančíte
Vévodovy recenze: Boty, které jen tak neprotančíte
Na pořádný večírek jsou potřeba pořádné boty. Zvlášť uprostřed zimy se nikomu nechce jít nad ránem domů s děravými podrážkami, nebo úplně bez bot.Vévoda je tu o
Naši skladníci v loňském roce dvakrát obešli zeměkouli
Naši skladníci v loňském roce dvakrát obešli zeměkouli
 Bilancujete? My ano, a po loňském roce opravdu rádi.Za rok 2015, který pro nás byl neskutečně rychlý, plodný, náročný a krásný, se stalo tolik čísel:35 23
Přejít do ZOOT e-shopu

články autora: Kat*

SOUTĚŽ o grafický návrh textilu pro Centrum Paraple DOBRO. by ZOOT vyhlašuje soutěž o grafický návrh textilu pro neziskovou organizaci Centrum Paraple.   Zadání: Vytvořit vypovídající, ucelenou,trendovou,
DOBRO. design pro Nový Prostor SOUTĚŽ o grafický návrh textilu pro Nový Prostor DOBRO. by ZOOT vyhlašuje soutěž o grafický návrh textilu pro neziskovou organizaci Nový Prostor.  Zadání
ZOOT je 100. členem Asociace společenské odpovědnosti Indiáni prý přemýšlí o světě tak, aby jej zachovali i pro dalších sedm generací svých potomků. Takové myšlení nám přijde inspirativní, a proto neustále

kolekce

Dice: Accesorizează-te așa cum trebuie!
Parádne kúsky pre najmenších
s.Oliver: Eleganță zilnică!
ZOOT Originál: Pááárty
Haily´s: Skvělá jako vždy
Zima nemusí byť čierno-biela
Broadway: Nemecká krása